Blogi

Markkinoijat. Mikä tässä on niin vaikeaa?

TeliaSonera, Pohjola tai Veho eivät halua myydä minulle, vaikka olisin valmis ostamaan. Tilanne on huvittava tai lähinnä säälittävä. Teleoperaattorini on TeliaSonera, joka ei ole koskaan lähestynyt minua minkäänlaisella räätälöidyllä tarjouksella esimerkiksi liittymääni helposti päivitettävistä maksullisista lisäpalveluista, kuten tiedostojen varmuuskopioinnista tai laajakaistayhteyteni nopeuden nostosta. Vakuutusyhtiöni on Pohjola, jonka minulle ja perheelleni sopivista vakuutustuotteista minulla on ehkä…

Read More →

Näin puhut insinööreille brändistä

Miksi brändi on tärkeä? Brändi (Promotion) on digiajassa tärkeämpi kuin kolme muuta P:tä yhteensä (Product, Price, Place). Olemme siirtyneet globalisaation ja digitalisaation vauhdittamana rajattomaan ja rajoittamattomaan kilpailuun. Kaikki tieto on kaikkien saatavilla, hinnat ja tuotteet ovat kaikilla samat ja tavara liikkuu Kiinasta Suomeen kolmessa päivässä. Rautalangasta: Brändi on tässä ajassa ainoa keino erottua, luoda kiinnostusta…

Read More →

blogi_2

Yritykset, valitkaa nuoria

”Nyt ei kannata hötkyä. Ajat kun ovat niin vaikeita.” Höpöhöpö. Koska muutosvauhti tästä vain kiihtyy, niin ajat eivät vielä ole lainkaan vaikeita. Suomi Oy elää teollisuudesta ja viennistä, mutta luvut huhtikuulta olivat taas surkeita. Mikä suomalaisia yrityksiä vaivaa? Minulla on yksi ehdotus vastaukseksi ja ratkaisu siihen. Kuten tiedämme, liiketoiminnassa kaikki muuttuu globalisaation ja digitalisaation myötä.…

Read More →

blogi_kuva

Myyjä, kuunteleminen ei toimi

Tänä päivänä ihmiset hakeutuvat terapiaan tai avaavat Facebookin, jos heillä on tarve tulla kuunnelluksi. Myyjiä ei kutsuta enää kahvittelemaan. ”Parhaalla myyjällä on kaksi korvaa ja yksi suu.” Ehkä oli, mutta ei ole enää. Vanhoina hyvinä aikoina firman parhaan myyjän tunnisti kuluneista lenkkareista, bluetooth-korvanapista ja ylettömästä kahvin kittaamisesta johtuvasta vatsakatarrista. Kun tähtimyyjä Penalta kysyttiin mikä on…

Read More →

Talk_buble

Ei markkinointi lässyttämällä muutu

Markkinointi on sata kertaa vaikeampaa, strategisempaa ja kalliimpaa kuin ennen. Kaksikymmentä vuotta sitten, kun itse aloitin kaupallisissa voimissa, yrityksien välinen markkinointi tarkoitti sitä, että tuotteista tehtiin kiiltäviä esitteitä, lehtiin laitettiin mainoksia, mikromedioilta tilattiin suorapostituksia ja puhelinbukkaajilta tapaamisia. Kun myynti tökki, mentiin Saksaan messuille. Ja se toimi. Vaan ei toimi sitten enää yhtään. Kukaan ei enää…

Read More →

postiblogaus_kuva

Maailman suurin mainostoimisto ja Posti

Myin yritykseni muutama vuosi sitten maailman suurimmalle mainostoimistolle Interpublic Groupille. Heillä on 48 000 työntekijää. Maamme työntekijäluvultaan suurimmalla yrityksellä, Postilla, on 23 000 työntekijää. Merkittäviä yrityksiä, kumpikin. Yrityshän on yhteiskunnallisesti sitä merkittävämpi, mitä suurempi työllistäjä ja veronmaksaja se on, eli mitä enemmän sillä on työntekijöitä. Niin se oli. Nummisuutareiden Eskokin osaisi kertoa, että vuonna 2015 maailman suurin…

Read More →

iStock_000049006460_Small

Ananastukka ja kravattimies

Digitaalisia visioita on rakenneltu innokkaasti, allekirjoittanutkin on niistä päässyt laskuttamaan. Mutta missä on toteutukset? Tiedättekö lihaksi ja vereksi muuttuneita teollisuusyritysten digicaseja? Siis Kempin ja Ponssen lisäksi? Huonoja johtajia? Hitaita kravattimiehiä? Kyllä, varmaan niinkin. Mutta minulla on toinen näkemys kentältä. Digitalisaatiota julistavat kolmekymppiset ananastukat ja nyt elämänsä painekattilassa puristeltavat yritysjohtajat eivät yksinkertaisesti ymmärrä toistensa tilannetta ja…

Read More →

Syytetty

Siitäs sait, Pekka Perä!

Meillä on henkinen haaste. Jos menestyt yrittäjänä, saat tuntea kateellisuuden kiiman, koska olet tuuriin perustuvalla saavutuksellasi leventelevä elostelija. Jos taas yrityksesi epäonnistuu, saat nauttia vahingonilon roiskeista ja minähän sanoin, että siitä mitään tule -kannustuksesta. Jotkut onnekkaimmista onnistuvat keräämään itselleen antisympatiat kummastakin hedelmäkorista. Jari Sarasvuolla tai vaikka Pekka Perällä voisi olla tästä enemmänkin kerrottavaa. Nyt kun…

Read More →

IMG_3649

Markkinointi on huonoa bisnestä

Sain teolliselta pääomasijoittajalta kutsun kertomaan näkemyksiäni markkinointiviestinnän toimialalta. Löytyisikö heille murroksessa pelipaikkoja? Suomessa ammattimaisia pääomasijoittajia ei markkinointiviestintäalalla ole juuri nähty. Pikkaisen on eri meininki Markkinointiviestinnän viikolla kuin Slushissa. Syy tähän on yksinkertainen. Markkinointiviestintä on huonoa bisnestä. Miten niin huonoa? Suomessa mainostoimistoja omistamalla miljonääriksi ei ole tullut kuin Ami Hasan ja muutamat digitoimistojen jantterit. N2:n Jussi…

Read More →

Teot ovat kauneita puhetta

DNA Business oli yksi harvoja, jonka myynti oli viime vuonna aktiivisesti esillä ja ansaitsi näkyvyyttä yritykselle. Elisan tai Soneran yritysmyynnin asiantuntijoihin en törmännyt edes etsimällä, ostettua tuotehuttua toki puskivat molemmat. Solita ja Sulava pitää myös positiivisessa mielessä mainita. Samaan aikaan IT-alan isot olivat ihan kahvilla tai ainakin poteroissaan. Nämä ovat havaintojani b-to-b-yritysten myynnistä ja markkinoinnista,…

Read More →

Back to Top