Markkinoijat. Mikä tässä on niin vaikeaa?

TeliaSonera, Pohjola tai Veho eivät halua myydä minulle, vaikka olisin valmis ostamaan.

Tilanne on huvittava tai lähinnä säälittävä.

Teleoperaattorini on TeliaSonera, joka ei ole koskaan lähestynyt minua minkäänlaisella räätälöidyllä tarjouksella esimerkiksi liittymääni helposti päivitettävistä maksullisista lisäpalveluista, kuten tiedostojen varmuuskopioinnista tai laajakaistayhteyteni nopeuden nostosta.

Vakuutusyhtiöni on Pohjola, jonka minulle ja perheelleni sopivista vakuutustuotteista minulla on ehkä 30 prosenttia hankittuna, eli asiakkuuteni arvoa voisi kasvattaa rapiat 70 prosenttia. En vaan näistä muista vakuutustuotteista tiedä mitään.

Veho ei ole koskaan lähestynyt minua mitenkään, vaikka autokauppa saa lähes kaiken myyntikatteensa lisäpalveluista, kuten huolloista tai ylimääräisten takuuturvien myynnistä.Listaa voisi jatkaa…

Ällistyttävä tosiasia on se, että yllämainitut firmat tietävät asiakkuudestani ja minusta lähes kaiken; nimen, osoitteen, sotun, emailin, mobiilin, työpaikan, jne. Tiedot ja sähköiset kanavat ovat täysin laillisesti heidän käytettävissä asiakkuuteni hoidossa ja siihen liittyvissä palveluissa ja myynnissä.

Mutta parasta, mihin suurin osa suomalaisista yrityksistä kykenee, on postissa tai laskun välissä lähetettävä, personoimaton ”asiakasuutinen”. Sellaisen saan TeliaSoneraltakin jokaisen laskuni välissä. Sillä ei totisesti hoideta asiakkuutta tai tehdä lisämyyntiä.

Vai eivätkö he markkinointiosastolla ole kuulleet sähköisistä asiakkuus- ja markkinointikanavista? Palvelkaa minua niiden avulla. Please. Ostaisin lisää.

 

Kerron teille salaisuuden: edellä lukemasi teksti on sana sanasta kolumnini Kauppalehdessä vuodelta 2010.

Mitä te olette oikein puuhastelleet siellä markkinointiosastoillanne menneet kuusi vuotta?

Puhuneet digitalisaatiosta ja asiakaskokemuksesta?

 

Jani Virtanen

Kirjoitus on alunperin julkaistu Markkinointi ja Mainonnassa 26.11.2016

 

Posted on 20.12.2016 in Yleinen

Share the Story

About the Author

Leave a reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Back to Top