Yritykset, valitkaa nuoria

blogi_2

”Nyt ei kannata hötkyä. Ajat kun ovat niin vaikeita.”

Höpöhöpö. Koska muutosvauhti tästä vain kiihtyy, niin ajat eivät vielä ole lainkaan vaikeita.

Suomi Oy elää teollisuudesta ja viennistä, mutta luvut huhtikuulta olivat taas surkeita. Mikä suomalaisia yrityksiä vaivaa?

Minulla on yksi ehdotus vastaukseksi ja ratkaisu siihen.

Kuten tiedämme, liiketoiminnassa kaikki muuttuu globalisaation ja digitalisaation myötä. Muutosta väitetään jopa teollista vallankumousta suuremmaksi, mutta varmasti se on ainakin nopeampi.

Siksi yritysten on ihan oikeasti ja nopeasti muututtava, jotta ne ovat olemassa myös tulevaisuudessa. Ihan järkevä päätelmä, eikö?

Mitä suomalaiset yritykset tekevät, muuttuvatko ne? Ottavat rohkeita askelia, tappavat vanhaa ja luovat uutta, keräävät uusia pääomia ja investoivat raivoisasti?

Ei. Vaan täysin päinvastoin. Käynnissä on puhdasoppinen iltalypsy.

Ne leikkaavat, supistavat, irtisanovat sekä puristavat tulosta laskevilla liikevaihdoilla. Kassat pursuilevat rahaa ja niitä tyhjennetään osinkoina omistajilleen. Hallitusten kokouksissa syödään kampaviinereitä petollisen rauhallisina.

”Nyt ei kannata hötkyä. Ajat kun ovat niin vaikeita.”

Höpöhöpö. Koska muutosvauhti tästä vain kiihtyy, niin ajat eivät vielä ole lainkaan vaikeita.

Miksi yritykset toimivat näin degeneroituvasti? Tarkoituksellisesti ja tahallaan?

Ei, vaan siksi, että vanha koira ei uusia temppuja opi.

Suomalaisia suuryrityksiä johtavat ja niiden hallitukset koostuvat analogisen ajan herrakerhoista, jotka ovat lisäksi tottuneet oligopoliseen kilpailuun. Stanton Chasen selvityksen mukaan pörssiyhtiöiden hallitusjäsenten keski-ikä on Suomessa 57 vuotta.

Digitalisaatio merkitsee tälle ikäluokalle ismiä ja työkalua keinovalikoimassa, kun se todellisuudessa on jatkuvasti muuttuva liiketoimintaympäristö. Tätä asiaa ei voi ulkopuolinen konsultti käydä ”hoitamassa”, koska digitalisaatio ei ole projekti.

Olisi epäreilua haukkua herrakerholaisia osaamattomiksi tai laiskoiksi, jokainen tekee varmasti parhaansa. Mutta fakta on, että kyky oppia, uudistua ja kyseenalaistaa sekä halukkuus ottaa riskejä vähenee iän myötä. Meille kaikille tulee käymään niin.

Siksi yritykset tarvitsevat nyt johtoryhmiinsä ja hallituksiinsa myös 1970–90-luvuilla syntyneitä ”pentuja” enemmän kuin koskaan. Kokemuksen lisäksi tarvitaan herätystä, kyseenalaistamista ja ennen kaikkea rohkeutta.

”Aina kun riski havaitaan – se otetaan.”

Tämä on asenne, jota maamme yritykset tarvitsevat kipeästi. Lyhyen aikavälin tuottojen maksimoinnin sijaan tarvitaan tarvitaan isoja visiota ja investointeja.

Olin toissa viikolla EVA:n järjestämässä tilaisuudessa, jossa kysyttiin; Mitä puolueet voisivat oppia yrityksiltä selviytyäkseen uudessa ajassa? Kääntäisin asian päinvastoin; Mitä yritykset voisivat oppia puolueilta?

Talouselämän päättäjät, huomasitteko muuten, että vasemmistoliitto valitsi juuri puheenjohtajakseen 29-vuotiaan naisen?

 

Jani Virtanen

Kirjoitus on alunperin julkaistu Markkinointi ja Mainonnassa 24.6.2016

 

Posted on 30.8.2016 in Yleinen

Share the Story

About the Author

Leave a reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Back to Top