20.9.2018

Pienet ja keskisuuret yritykset ovat nyt halukkaita päästämään markkinoinnin kulmahuoneisiinsa. Ne ovat heränneet muuttuneeseen maailmaan, koska niiden on pakko.

Markkinointi on olemassaolon edellytys ja siksi myös ylimmän johdon asia

Ja kyllä, maksukykyäkin on. Rahaa markkinointiin löytyy, kun pystyy kertomaan, paljonko arvoa se tuottaa.

Isoissa ja etabloituneissa yrityksissä markkinoinnin määrittelee laatikko organisaatiokaaviossa ja siitä päättävää ohjaa oma ura. Johtaja-asemaan edetään palvelusvuosilla ja tunnetuilla työnantajilla, ei poikkeuksellisilla teoilla.

Isojen yritysten markkinointiteoista saisi ohuemman opuksen kuin ruotsalaisista sotasankareista.

Pienillä on rohkeutta

Homoa pussilakanoihin ei yksikään ison yrityksen markkinointijohtaja olisi uskaltanut laittaa. Tai valjastaa tasa-arvovaltuutettua kampanjointiin. Finlayson uskalsi.

On kerrottava merkityksellisiä tarinoita

Tarinoita, joilla on merkitystä ihmisten elämään. Fira kertoo kahden viikon putkiremontista. Ketään eivät kiinnosta jorinat korsernirakenteiden muotoutumisesta.

Beesaamalla pärjäsi aikoina, jolloin isot vielä luulivat omistavansa asiakkaansa. Ei muuten toimi enää.

Sorry Nordea, joukkorahoituksen ilmatilan Suomessa omistaa jo Invesdor. Näkemystä ei voi kopioida.

Mahdollisuus on pk-yrityksissä. Niillä on rohkeutta tehdä merkityksellistä markkinointia.

Jani Virtanen, Hopper