9.10.2018
Brändi (Promotion) on digiajassa tärkeämpi kuin kolme muuta P:tä yhteensä (Product, Price, Place).
Olemme siirtyneet globalisaation ja digitalisaation vauhdittamana rajattomaan ja rajoittamattomaan kilpailuun. Kaikki tieto on kaikkien saatavilla, hinnat ja tuotteet ovat kaikilla samat ja tavara liikkuu Kiinasta Suomeen kolmessa päivässä.
Brändi on tässä ajassa ainoa keino erottua, luoda kiinnostusta
sekä kysyntää.
Brändi on myyntikatteesi
Esimerkki: Koneen hissit eivät ole toiminnallisesti tai teknisesti edistyksellisempiä tai nopeammin toimitettavissa kuin Otiksen hissit. Silti niitä myydään enemmän ja kalliimmalla kuin Otiksia. Koska brändi.
Ponssen metsäkoneet puhuu IoT:ia, mikä mahdollistaa tehokkaamman työsuunnittelun, vähentää huoltoaikaa ja niin edelleen. Siksikö ne myyvät niin hyvin, tehokkaita laitteita? Insinööri luulee niin, mutta totuus on toinen.
Brändi on hinta, jonka asiakas on halukas maksamaan asiakkuudestaan.
Mikä on brändi?
Uskokaa tai älkää, suurin osa insinööreistä mieltää brändin yrityksen visuaaliseksi ilmeeksi. Tai sitten he ovat lukeneet aiheesta kirjallisuutta ja ovat entistä pahemmin kiertoradalla. Sehän on kaikkea ja kaikkien kanssa.
Maineesi voi olla hyvä, jos tuotteesi toimivat ja asiakaspalvelu pelaa. Mutta vaikka teillä on hyvä maine, voit silti olla yhtä kiinnostava kuin maksalaatikko. Maksalaatikoksi päätyy aina kun yrittää miellyttää kaikkia. On muuten suomalaisten yritysten erikoisosaamista.
Ole mitä tahansa, mutta älä ole harmaa ja hajuton.
Brändi on ilmatila jonka omistatte
Ei Volvo ole brändi. Turvallisuus on Volvon brändi. Nyt tosin heillä on tavoite siirtää sitä premiumiin, koska sillä saa paremman katteen kuin turvallisuudella. Koska tuoteyrjöllä ei voi vallata ilmatilaa, on ensiksi valittava, minkä ilmatilan haluaa omistaa ja laitettava kaikki paukut sen valloittamiseen.
Ihmiset eivät osta sitä mitä myyt, vaan mihin uskot.
Brändi löytyy Googlesta
Koska 99,99 prosenttia kaikesta tiedosta haetaan Googlesta, brändi löytyy Googlesta. Simple as that. Brändi löytyy sille relevanteilla hakusanoilla, sillä brändi on esillä ja aktiivinen sisältönä, puheenaiheena ja sen digitaaliseen kotiin, eli web-sivuille, johtaa paljon polkuja.
Asiakkaat eivät voi löytää sinua, jos olet hyvin suojeltu salaisuus.
Miksi on tärkeää osata puhua insinööreille brändistä?
Eikö riitä, että markkinointi osaa puhua keskenään brändiä?
Ei riitä. Suomalaisissa yrityksissä markkinointi ei istu insinöörien miehittämissä johtoryhmissä, puhumattakaan nyt hallituksista. Muutosta tähän on toivottu jo vuosia. Mutta mitään ei ole tapahtunut. Ja tuskin tulee tapahtumaankaan.
Insinööreille pitää puhua brändistä.
Jani Virtanen, Hopper